kasvu, asiakasarvo

Asiakasarvoon panostaminen kasvattaa palveluntarjoajan arvoa

Kun palveluntarjoaja tuottaa asiakkailleen erottuvaa merkityksellistä arvoa tuottavat myös asiakkaat palveluntarjoajalle arvoa, joita ovat

  • Liikevaihdon kasvu
  • Kustannussäästöt
  • Asiakkuuden elinkaaren pidentyminen

Liikevaihdon kasvu

Liikevaihdon kasvu on tulosta uusien myyntimahdollisuuksien toistuvasta tunnistamisesta luontevana osana asiakasvuorovaikutusta – ikään kuin sivutuotteena. Painopiste siirtyy yhä vahvemmin myymisestä ostamiseen. Asiakkaat kokevat saavansa parasta mahdollista palvelua ja ostavat, koska kokevat juuri tämän palveluntarjoajan auttavan heitä heille merkityksellisten tarpeiden ja haasteiden ratkomisessa paremmin kuin kukaan muu. Palveluntarjoaja oppii tunnistamaan myös potentiaalista uusista asiakkaista yhä paremmin niitä, jotka muistuttavat mahdollisimman paljon nykyisiä parhaita asiakkaita. Markkinointi ja myynti onnistuvat yhä useammin kasvattamaan liikevaihtoa yhdessä, koska heillä on yhteisesti jaettu tavoite palvella asiakkaita paremmin ja he ovat yhtä mieltä siitä mitä asiakkaat heiltä odottavat.

Kustannussäästöt

Kustannussäästöt ovat seurausta tehokkaammasta ja paremmin kohdennetusta toiminnasta. Palveluntarjoaja oppii priorisoimaan asiakkaille eniten arvoa tuottavat investoinnit ja toisaalta säästämään sellaisissa investointikustannuksissa, jotka eivät ole riittäviä asiakkaalle tuotetun arvon näkökulmasta. Kustannuksia opitaan karsimaan myös muista sellaisista jo tehdyistä investoinneista, jotka ovat osoittautuneet paremman asiakasymmärryksen seurauksena asiakkaille merkityksettömiksi.

Asiakkuuden elinkaaren pidentyminen

Pitkäaikainen asiakassuhde tuo arvoa yritykselle turvaamalla toiminnan jatkuvuutta, vahvistamalla ennustettavuutta ja tuomalla säännöllistä tuloa.  Asiakastarpeiden monipuolisempi ja syvällisempi tunteminen auttaa kehittämään tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin, myös piileviin tarpeisiin. Asiakkaan ei tarvitse vilkuilla sivuilleen, kun hän saa kaiken tarvitsemansa nykyisessä asiakassuhteessa. Pitkäaikainen asiakassuhde tuo yhteistyöhön ennenkokematonta helppoutta ja luottamuksen tunnetta, joiden sitouttavaa vaikutusta on vaikeaa korvata. Asiakassuhteen vaihtamiseen liittyvä koettu riski kasvaa, jolloin asiakas on yhä immuunimpi kilpailijoiden houkutuksille.

Optimaalinen asiakaskokemus on win-win-suhde

Optimaalinen asiakaskokemus on siis optimaalinen myös palveluntarjoajan näkökulmasta – se mahdollistaa kannattavan ja menestyvän liiketoiminnan rakentamisen pitkäjänteisesti. Asiakaskeskeisessä toimintatavassa opitaan investoimaan kehittämispanostukset asioihin, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että palveluntarjoajalle itselleen. Kun ymmärretään paremmin millaista apua ja mitä palveluita asiakkaat tarvitsevat kyetäkseen pyörittämään omaa liiketoimintaansa menestyksekkäästi osataan entistä paremmin kehittää sitä yhteisen arvonluonnin hengessä. Vuorovaikutus ja sen vahvistaminen asiakkaiden kanssa on avainasemassa ja palveluntarjoaja integroituu yhä vahvemmin osaksi asiakkaan liiketoimintaa, jossa jaetaan parhaita kokemuksia sekä kehitetään yhteisiä prosesseja ja osaamista.

Lue lisää asiakasarvosta: